مقدمه
در روز رستاخيز وقتي محاكمه افراد جنايتكار آغاز ميگردد وپرونده عمل انسانها در محكمه عدل الهي مطرح ميشود، شهود وگواهان مختلفي برشيوه زندگي انسان در دنياي مادي ، شهادت وگواهي ميدهند به طوريكه براي هيچ قاضي ودادرسي ويا ناظر خارجي ديگري در پيراستگي ويا محكوميت آدمي شك وابهامي باقي نمي گذارد . زيرا به جاي اينكه شاهدي براي آوردن گناهي گواهي دهد ، خود گناه به گونه اي مجسم ميگردد وصدور جنايت از سوي مجرم را قطعي مي سازد ،مثل اينكه عين سخنان خود را از طريق نوار بشنود وعكسها وفيلمهايي كه با دوربين مخفيهاي كار گذاشته شده درهنگام صدور جنايت برداشته شده را، ببيند.
بنابر اين گواهان روز رستاخيز را ميتوان به سه گروه تقسيم نمود :
1- شاهدان خارجي : مانند خداوند وپيامبران وفرشتگان وزمين ونقطه اي كه در آنجا مرتكب عملي ميشويم .
2- شاهدان داخلي : مانند گواهي دادن اعضاء وجوارح وپوست بدن انسان .
3- خود عمل : به عنوان يگ گواه حاضر ميگردد به صورت تجسم وتمثل عمل .
1. شاهدين چه كساني هستند؟
اگر به اطراف خود بنگريم به نظر ميرسد افراد زيادي را مي بينيم كه آنها هم مارا ميبينند،امّا شايد بعضي اوقات هم درجايي به نظر خود خلوت كسي رابييننده خود نبينيم وفكر كنيم شاهدي بر عمل ما نيست.
اما اين اشتباه از اين منظر روي ميدهد كه ايمان ويقين به وجود ديدن اجسام يا بييننده هاي غير ديدني نداريم ،اما واقعاً درجاي به گمان خودمان خلوت آيا شاهدي هست ؟ چه شاهداني ؟ باهم بشماريم وتأمل عقلی در آنها داشته باشيم :
1- خداوند (ج) كه مالك وصاحب ومولا وصانع است چگونه ميشود از ملك وبنده وساخته خود غافل باشد؟!
2- پيامبر هرامت كه براي هدايت آنها آمده است آيا از اعمال و امت خويش غافل وبي توجه مي ماند؟!
3- ائمه ی معصومين واولياءالله كه نائب پيامبرند و مولا وامام امت ازامت خود بي خبرند؟!
4- شهداي هر امت كه از اسمشان معلوم است شاهد بر امتي اند كه دين وآئين آنرا آبياري نمودند!
5- خويشتن ، هرانساني خود را مي بيند بلكه تمام اعضائ وجوارح او نيز هر لحظه با يكديگر درتماس وارتباطند واين لحظات را فراموش نكرده ،ثبت ميكنند !
6- اجسامي كه ما آنها را ميبينيم آيا نميشود كه آنها هم مارا ببينند ولحظات را ظبط نمايند!
7- زمين ،هر لحظه روي نقطه اي از زمين قدم گذاشته واعمال صالح يا غير صالح خود را روي آن انجام ميدهيم وزمين اين فشارهاي سنگين وسبك را احساس وفراموش نميكند !
8- ملكهاي مقرر در اطراف انسان ونويسندگان اعمال بايد هرلحظه ببينند تا بنويسند ،پس شاهدند !
2. شاهدين از زبان خداوند(ج)
حال اگر به منابع شرعي ومحكم اسلامي رجوع كنيم كه در قرآن كريم وسخنان ائمه ی اطهار عليهم السلام شهود زيادي را برشمردنه اند كه بررسي آنه به طور مختصر مپردازيم .
اما شاهدين ذكر شده در قرآن كريم :
1.1.1- خداوند بزرگ : در قرآن كريم در آيات متعددي خداوند خود را شاهد بر اعمال بشر مي خواند:
« لم تكفرون بآيات الله والله شهيد ٌ علي ماتعملون»
(چرا به آيات الهي كفر ميورزيد؟ خدا به آنچهمرتكب مي شويد شاهد وگواه است.)
«اِنّ الله يفصل بينهم يوم القيامه اِنّ الله علي كل شئ شهيد »
(خداوند در روز رستاخيز ميان آنان داوري ميكند ،خداوند برهمه چيز شاهد وگواه است.)
2.1.1- پيامبر هر امت :
آيات قرآن بر گواه بودن پيامبر هر اُمت در روز رستاخيز در آيات خودخبر مي دهد:
«ويوم نبعث في كل اُمة شهيداَ عليهم من انفسهم »
(وروزي كه از ميان هر امتي شاهدي (پيامبري ) بر آنان بر مي انگيزيم )
اين مضمون در آيات 57 سوره نحل وآيه 41 سوره قصص نيز وارد شده است .
3.1.1- پيامبر اسلام :
همچنين آيات متعددي پيامبر اسلام را شاهد برامت معرفي كرده است .
«وجئنا بك علي هؤلاء شهيداٌ»
(ترا به اين امت گواه مي آوريم )
• علت جدا نمودن پيامبر از تقسيم پيامبر هر امت اين است كه به حكم اين آيات ، پيامبر اسلام شاهد بر شاهد هم مي باشد با توجه بر شهادت دادن امت اسلامي بر گروه ديگر .
4.1.1- امت اسلامي :
گروهي از امت اسلامي ،اعمال امت ديگر را شهادت وگواخي خواهند داد.
« وكذالك جعلناكم امة وسطاٌ لتكونوا شهداء علي الناس ويكون الرسول عليكم شهيداٌ »
( شمارا امت ميانه قرار داديم تا بر مردم شاهد وگواه باشيد و پيامبر نيز بر شما شاهد و گواه باشد)
ضاهر اين آيه اينست كه همه امت اسلامي شاهد وگواه خواهند بود ولي از آنجا كه بسياري از اين افراد اين امت ، صلاحيت شهادت در دادگاههاي بشري را حتي ندارند، قطعاً در آن جهان نيز چنين صلحيتي رانخواهند داشت از اين جهت بايد گفت گرهي از اين امت ، شاهد و گواه بر امت هاي پيشين خواهند بود.
5.1.1- اعضاء وجوارح بدن انسان:
روز رستاخيز به گواهي قرآن ، اعضايي از بدن مانند زبام ودست وپا (بدون اختيار ما) گواهي مي دهند:
« يوم تشهد عليهم السنتهم وايديهم وارجلهم بما كانو يعملون»
(روزي كه زبان ودست وپاي آنان به اعمالشان گواهي مي دهد)
گاهي بر دهان آنه مهر زده می شود وتنها دست وپاي آنان به اعمالشان گواهي ميدهند.
«اليوم نختم علي افواههم وتكلمنا ايديهم وتشهد ارجلهم بما كانو يكسبون »
(امروز بر دهان آنان مهر ميزنيم ودست وپايشان را به سخن مي آوريم ) .
6.1.1- پوست بدن :
شاهد ديگرپوست بدن است كه به فرمان خداوند به سخن مي آيد :
« وقالوا لجلودهم لِمَ شهدتم علينا قالوا انطقنا الله الذي انطق كل شئ»
(گنهكاران به پوست هاي بدن خود مي گويند ،چرا به ضد ما گواهي داديد آنها خواهند گفت خداوند مارا به سخن آورده خدايي كه هرچيزي را به سخن مي آورد)
• نكته :
امروز در دايره انگشت نگاري از خطوط پوست سر انگشتان در جهت شنايي اشخاص كمك ميگيرند با توجه به اين مطلب به وسيله پوست شناسايي وكشف مجرمين در قيامت توسط صاحب وصانع اين خطوط انگشت آسان وحتمي ويقيني مي باشد .
جالب اينكه موضوع انگشت نگاري و شهادت پوست در قرآن كريم حدود 1400 سال قبل گوشزد شده است كه خداوند ميفرمايد:
«بلي قادرين علي أن نسوي بنانه»
(بلي ما قادريم كه سر انگشتان اورا هم درست گردانيم)
7.1.1- فرشتگان :
گواه ديگر به قول قرآن كريم فرشتگانندكه با مجرمان وارد دادگاه الهي مي شوند:
«جاءت كل نفس معها سائق وشهيد»
(هر نفسي وارد (دادگاه) ميشود در حالي كه همراه او مأمور وگواهي است)
اين مأمور وگواه به حكم آيات ديگر ، فرشتگانند كه تمام اعمال انسان را در طول زندگي از ريز ودرشت ضبط كرده اند.
«ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد»
( هيچ سخن نمی گويد مگر اينكه در كنار اونگهبان حاضر است)
معروف ومشهور است ودر روايات هم ديده مي شود كه شخص دو ملك مقرر برشانه چپ وراست خود دارد كه تمام لحظات با اويند وكاتب اعمال صالح وناشايست . تأييد آن هم اين مطلب بعد از سلام نماز به شانه راست رو كرده وسلام عليك گفته وبعد به شانه چپ همينطور . حتماَ براي شاهد گرفتن بر اداي فريضه الهي .
8.1.1- نامه اعمال :
قابل توجه است اينكه خود اين نامه هاي تنظيم شده توسط فرشتگان نيز ازجمله شهودي هستند كه به اوصاف واعمال انسان گواهي مي دهند دراين باره نيز آياتي وارد شده است :
«ووضع الكتاب فتري المجرمين المشفقين مما فيه »
(پرونده دربرابر مجرمان قرار ميگيرد مجرمان را از ديدن آنها ترسان مي بيني )
«إقرأ كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا »
(نامه اعمال خود را بخوان امروز كافي است كه محاسب خويش باشي )
اين مجرمان وگنهكاران از ديدن اين كتاب با اين دقت ظرافت كه هيچ ريز ودرشت را فراموش نكرده است وهمه چيز را ظبط كرده ، انكشت تعجب به دندان مي گيرند.
آيات فراوان ديگري مانند سوره زخرف آيات 80 و89 وسوره يس آيه 21 در اين مضمون آمده است.
9.1.1- زمين :
يكي ديگر از گواهان ،زمين ونقطه اي كه مجرمان در آن جا گناه يا صالحان در آنجا عمل صالحي انجام دادند مي باشند قرآن كريم دراين باره مي فرمايد :
«يومئذ تحدّث اخبارها بأن ربك اوحي لها »
( امروز زمين حوادثي كه درآن رخ داده است گزارش مي كند زيرا پروردگار تو به آن وحي كرده است)
• نكته روايتي است كه پيامبر اكرم (ص) در طول مسافرت ، در هر جائي كه منزل مي كردند نماز بجا مي آوردند حتي اينكه وقت يا نماز واردي نبوده است . سؤال كرند كه يا رسو الله دليل اين نمازها چيست ؟ فرمودند كه در هر جائي از زمين نما زمي خوانم تا اينكه آن نقطه در روز رستاخيز ، شهادت دهد كه فلان به اين نقطه عملب صالحي را انجام داده است.
10.1.1- حضور خود عمل :
مبحثي را در فلسفه وكلام وعقائد اسلامي ،به نام تجسم اعمال داريم كه درموضوع ما بحث ميكند .
توضيح اينكه اعمال انسان جسم گرديده وتمثل مي يابند البته تمام خصوصيات اجسام دنيوي را ندارند كه ماده برزخ وقيامت با ماده دنيوي متفاوت است . به هر صورت ديگر هيچ جاي شك وترديدي براي انسان در قيامت با ديدن خود عمل خود باقي نمي ماند تا انكار جرم نمايد . قرآن كريم در اين باره رمي فرمايد :
« يوم تجد كل نفس ماعملت من خيرٍ محضراً وما عملت من سوءٍ »
( روزي كه هر انساني آنچه را كه از نيك وبد به جاي آورده است در برابر خود حاضر مي بيند)
تجسم اعمال
مسئله تجسم اعمال يعني به صورت جسم ومثل ماده درآمدن عمل وفعل وحتي نيات مسئله پر راز ورمز ومورد توجه علماء بوده وهست كه تقريباً از نظر علمي هم مي توان ثابت كرد كه بحث آن خواهد آمد.
دراين باره قرآن كريم نيز سخناني دارد كه بعضي آيات مخالف وبعضي آيات موافق اين نظريه مي باشند كه به هر دومورد نگاهي مي اندازيم .
پس :
1- آيات مخالف با نظريه تجسم اعمال
2- آيات موافق با نظريه تجس اعمال كه خود دو قسم دارند:
الف- آيات دال بر حضور اعمال دنيوي درآخرت
ب- آيات دال بر مجازات وكيفر به وسيله اعمال
آيات قسم اول از دسته دوم مانند : سوره آل عمران آيه 28 ، سوره زلزال آيه 7 ، سوره كهف آيه 49 ، سوره نبأ آيه 40 و... كه در اين آيات خداوند يكي از مشخصات واوصاف قيامت را به شهادت ويافتن اعمال انسان را ذكر ميكند كه از دلالت وظهور بسيار قوي بر خوردار است .
آيات قسم دوم از دسته دوم مانند: سوره غافر آيه 7، سوره يس آيه 54 ، سوره تكوير آيه 13، سوره بقره آيه2 ، سوره نساء آيه10 و... .
اما آيات مخالف با اين نظريه درمقابل آن آيات تكويني بودن كيفر اخروي دلالت مي كنند آياتي هستند كه بر اعتباري وقراردادي بودن كيفر ووجود عذاب كنندگان خارجي دلالت مي كنند.
از آيات مخالف مانند:
سوره ابراهيم آيه 51 ،سوره دهرآيه 4 ،سوره روم آيه 47 ، سوره فتح آيه 6، سوره مائده آيه 118، در اين قسم از آيات خداوند به صورت صريح جزا وانتقام وكيفر دادن وآماده ساختن جهنم را به ذات خود استناد داده است كه با آ يات پيشين ظاهرا" مغايرت دارند .
نتيجه : بعد از بررسي هر دو دسته وتفاسير وحمل اول بر دوم وبر عكس بالاخره بسياري از علماء وانديشوران احتياط كرده وهر دو را قبول كردند زيرا نه مي توان اين دسته اول را از ظاهرش دست كشيد ونه از ظهور دسته دوم پس قائل به جمع هر دو شدند .
در اين باره حكيم اصولي مرحوم كمپانی می گويد :
ثواب وعقاب به دو صورت ذیل است :
1- ثواب وعقابي كه از تبعات ولوازم اعمال است .
2- ثواب وعقابی كه ناشي از پاداش يا كیفر دهنده خارجي است وظاهر قرآن كريم دلالت بر آن دارد از اين رو منحصر كردن ثواب وعقاب به قسم اول خلاف ظاهر وسنت است .
تمثل اخلاق ، اوصاف و...
موضوع تجسم وتمثل برزخي ، تجردي واسمايي اعمال ، افعال عقائد و.. را ميتوان همان مسئله شهادت دادن و گواهي دادن اجسام وعقائد واعمال در قيامت دانست . اين مسئله تمثل يعني همان مواجه شدن انسان با صور برزخي تجردي است كه در روايات ائمه معصومين (ع) با كمال صراحت به چشم ميخورد كه روايت وحقايق معراج پيامبر اكرم (ص) نمونه بسيار روشن وواضحي در اين باره مي باشد اين تمثل ها را مي توان آثار ونقش هاي اعمال ورفتار وگفتار مردمان دنيا گفت كه اين نقش ها همان فيلمهاي پشت پرده اعمال و رفتار مي باشند كه نمايش در قيامت دارند.
چگونگي شهادت:
با توجه به اقسام وتنوع شاهدين حتي اجسام ، روشن مي شود كه اين گواهي گواهان از آن نوع گواهي قراردادي بشري نيست كه منحصر در زبان يا سند كاغذي باشد بلكه اين يك شهادت عملي واثري است كه دروغ در آن راه ندارد مثلاَ رنگ پريده وصداي لرزان شخص ، گواهي مي دهد كه از چيزي ترسيده است در حاليكه زبان او سخن نمي گويد.
حال جسم وروح ما هم كه بايگاني عجيب اسرار آميز از تمام اعمال ورفتار وسخنان عمر ماست يعني همانطوري كه غذاهايي كه از آغاز عمرمان خوردهايم در جسم ما بدون استثناء اثر گذارده وآثار هر يك از آنها در خون ،در سلولهاي بدن واستخوانها رگ وپي ما پيدا ميشود بطوريكه اگر يك دستگاه فوق العاده باشد وروي خون وسلولهاي ما بررسي كند تمام غذاهايي كه ما از آغازخورده ايم حتي با قيد تاريخ بازگو ميكند. مسلماََ هريك از اعمال ما كه از آغاز تا به حال انجام داديم مثل يك دروغ ، يك خيانت ، يك خير ، شهادت و... همه نقش وتأثيري در روح ما گذاشته است كه به طور حتم همه اينها با دستگاه بسيار دقيق خداوندي در قيامت نمايش داده خواهد شد . همچنين است تأثير ونقش گذاري اعمال بر روي ساير اجسام اطراف وزمين زير پاي ما وسخن گفتن آنها در قيامت.
انكار انكار:
گفتيم نوع گواهي وشهادت اعضاء وجوارح واجسام اطراف ما از قبيل شهادت عملي واثري مي باشد مثلاَ كسي كه به موضوعي متهم است ولي در دادگاه همه را انكار ميكند وهيچ گناهي را نمي پذيرد اما به محض شنيدن سخنان ضبط شده اش يا ديدن عكسهاي جرمش ديگر راههاي انكار را بر روي خود بسته مي بيند واعتراف ميكند .
در قيامت هم شهود مانند صحنه سازي عين اعمال برانسان وارد شده ،راههاي انكار را بر انسان مي بندند علاوه برآن كه زبان از دروغ دور است.
شهادت آب:
هرچه علم وتكنولوژي بشر پيشرفت ميكند حقايق فراواني مكشوف مي گردد ، كه قدرت حكمت وعلم و...خداوند براي روشنتر و قابل درك مي گردد. حتي براي آنهاييكه مسلمان نيستند وحتي كساني كه موحد وخدا پرست هم نيستند . ايمان آور است زيرا اين مسئله علمي وثابت شده عقلي است كه انكاري در آن راه ندارد .
ما به يك نمونه از كشف علمي كه مبحث ما مربوط و ثابت كننده شهادت وتسبيح اجسام را مي نمايد اشاره اي مي كنيم :
يك محقق ژاپني با انتشار يافتههاي تحقيقات خود مدعي شد كه مولكولهاي آب نسبت به مفاهيم انساني تأثيرپذيرند.
نظريه اين محقق ژاپني كه تاكنون از سوي مؤسسات علمي فيزيكي و زيستشناسي مورد تأييد قرار گرفته است، مبتني بر بررسي نمونههاي فراواني از كريستالهاي منجمدشده آب و مقايسه آن با يكديگر است.
پروفسور «ايموتو»كه يافتههاي خود را در سه جلد كتاب ارائه كرده است، معتقد است كه مفاهيم متافيزيكي محيط بر روي تركيب مولكولي آب تأثير ميگذارد.
اين دانشمند ژاپني كه فارغالتحصيل دانشگاه يوكوهاماست، داراي يك مؤسسه تحقيقاتي به نام SHM در ژاپن است كه امور تحقيقاتي مربوط به كريستاليزه شدن آب را در آنجا انجام ميدهد.
آب،پيام مهمي براي ما دارد. آب به ما ميگويد كه نگاه عميقتري به خودمان بيندازيم. زماني كه با آيينه آب به تماشاي خود مينشينيم، اين پيام به طور شگفتآوري خود را شفاف و درخشان ميكند. ميدانيم كه زندگي بشر مستقيما به كيفيت آبي كه در اطراف ما يا درون بدن ماست، روي آورده است. تصاوير و اطلاعات ارائهشده در اين مقاله، بازتابي از فعاليت «ماسارو ايموتو»، محقق خلاق و روياپرداز ژاپني است. «ايموتو» كتابي با نام «پيغام آب» منتشر كرده كه برگرفته از يافتههاي تحقيقات جهاني وي است. اگر شما نسبت به تأثيرپذيري افكارتان از وقايع درون يا پيرامونتان شك و ترديد داريد، اطلاعات و عكسهايي كه در اينجا آورده شده را ببيند. اين تصاوير مستقيما بر اساس نتايج به دست آمده در كتاب انتشاريافته «ايموتو» است، مطمئنا در فكر و ذهن شما دگرگوني پديد ميآورد و عقايد شما را عميقا تغيير خواهد داد
بنا بر آنچه در كتاب «ايموتو» آمده است، ما به مدارك حقيقي دست يافتهايم كه نشان ميدهد، انرژي ارتعاشي بشر، افكار، نظرات و موسيقي بر ساختار مولكولي آب اثر ميگذارد.
آب، مادهاي بسيار سازگار است، به گونهاي شكل فيزيكي آب به آساني با محيطي كه در آن هست، انطباق پيدا ميكند و نه تنها از نظر فيزيكي تغيير ميكند، بلكه شكل مولكولي آن نيز تغيير مييابد. انرژي يا ارتعاشات محيط، شكل مولكولي آب را تغيير ميدهد. از اين جنبه، نه تنها آب توانايي آن را دارد كه از حيث ديداري، محيط خود را منعكس كند، بلكه از حيث مولكولي هم در انعكاس محيط اطراف خود عمل ميكند.
بنا بر آنچه در كتاب «ايموتو» آمده است، ما به مدارك حقيقي دست يافتهايم كه نشان ميدهد، انرژي ارتعاشي بشر، افكار، نظرات و موسيقي بر ساختار مولكولي آب اثر ميگذارد.
آب، مادهاي بسيار سازگار است، به گونهاي شكل فيزيكي آب به آساني با محيطي كه در آن هست، انطباق پيدا ميكند و نه تنها از نظر فيزيكي تغيير ميكند، بلكه شكل مولكولي آن نيز تغيير مييابد. انرژي يا ارتعاشات محيط، شكل مولكولي آب را تغيير ميدهد. از اين جنبه، نه تنها آب توانايي آن را دارد كه از حيث ديداري، محيط خود را منعكس كند، بلكه از حيث مولكولي هم در انعكاس محيط اطراف خود عمل ميكند.
«ايموتو»، تغييرات مولكولي آب را به وسيله تكنيكهاي عكسبرداري و مشاهده ميكروسكوپي به صورت سند و مدرك درآورده است. به اين صورت كه وي قطراتي از آب را به صورت يخ درآورده و سپس آنها را در يك فضاي تاريك ميكروسكوپي مورد آزمايش كه از قابليتهاي عكاسي برخوردار بوده، قرار داده است. تحقيقات وي، آشكارا تغيير شكل ساختار مولكول آب را به نمايش گذاشته است و اثر محيط بر ساختار آب را نشان ميدهد.
برف، بيش از چندين ميليون سال است كه بر زمين فرود ميآيد و همانگونه كه ميدانيم، هر دانه برف، داراي شكل و ساختار خاص و منحصر به فرد است. با تبديل يخ به آب و عكسبرداري از ساختار آن، شما به اطلاعات باورنكردنياي آب دست پيدا ميكنيد.
هوی متال
هیتلر عشق مادر ترزا می کشمت خواندن دعا «ايموتو» به تفاوتهاي جالبتوجهي در ساختار كريستالي آب دست يافته است كه از منابع گوناگون و شرايط مختلف در روي كره زمين تهيه شدهاند. آبي كه از نخستين محل خود از كوه جاري ميشود و چشمههايي كه جاري هستند، طرحهاي هندسي بسيار زيبايي از الگوهاي كريستاليشده خود ارائه ميدهند. آب آلوده و سمي كه از نواحي پرجمعيت و صنعتي به دست آمده است و آب راكد كولههاي آب و سدهاي ذخيره، به صراحت ساختارهاي كريستالي تغييريافته و برحسب اتفاق شكلگرفته آب را نشان ميدهد.
بنابراين، با توجه به عموميت موسيقي درماني، «ايموتو» تصميم گرفت ببيند، موسيقي چه اثراتي بر شكلگيري ساختار آب دارد. او آب مقطر را ساعتها بين دو نفر كه در حال صحبت كردن بودند، قرار داد و سپس از كريستالهاي آن آب، پس از انجماد، عكسبرداري كرد. آب به صورتي زنده و تأثيرپذير به هر يك از احساسات و انديشههايمان پاسخ ميدهد. كاملا روشن است كه آب به آساني، ارتعاشات و انرژي محيطش را به خود ميگيرد و جذب ميكند؛ خواه آلوده، سمي يا راكد و كهنه باشد. كار غيرعادي «ايموتو»، نمايشي پرهيبت است و ابزاري قدرتمند كه ميتواند، درك ما را از خودمان و جهاني كه در آن زندگي ميكنيم، براي هميشه تغيير دهد. هماكنون مدرك قوي و محكمي داريم كه ميتوانيم به طور مثبت، خود و سياره خود را با انتخاب افكاري كه براي انديشيدن برميگزينيم و راههايي كه اين افكار را به فعليت ميرساند درمان نموده تغيير شكل دهيم.
كتابنامه:
قرآن كريم ترجمه مهدي الهي قمشه اي آية الله مكارم شيرازي ، ناصر –معاد وجهان پس ازمرگ –قم انتشارات سرور 1376 ، چاپ دهم صدر، سيد محمد – ثواب الاعمال. عقاب الاعمال – قم ، طليعه نور،1384 ، چاپ دوم شجاعي محمد – تجسم عمل وشفاعت – تهران، كانون انديشه جوان- 1385 ، چاپ سوم سبحاني ، جعفر – معاد انسان وجهان – دفتر مجله مكتب اسلام – 1373 ، چاپ دوم شجاعي ، محمد – ثيام وقيامت – تهران ،كانون انديشه جوان – 1386 ، چاپ سوم قدردان قراملكي ، محمد حسن – جهنم چرا – قم ، بوستان كتاب – 1377 شريعتي سبزواري ، محمد باقر – معاد در نگاه وحي وفلسفه – تهران ، مؤسسه چاپ دانشگاه تهران – 1361 مطهري ، مرتضي – معاد – فم ، انتشارات صدرا – 1383 ، چاپ يلزدهم طباطبائي ، محمد حسين – معاد – قم ، انتشارات صدرا – 1385 ، چاپ سيزدهم رباني گلپايگاني ، علي – كلام تطبيقي – قم ، مركز جهاني علوم اسلامي -1385